Przejdź do treści

Kiedy i z czym powinniśmy zgłaszać się do SOR?

Korytarz szpitalny.
Pixabay/ mspark0

Do SOR zgłaszamy się w przypadku urazów, złamań, ran do szycia, takich stanów nagłych, jak wystąpienie drgawek, oparzenia, bóle w klatce piersiowej.

Takie informacje podała Ada Lisowska, pielęgniarka ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Opolu i wykładowca na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Opolskiego, podczas spotkania w ramach cyklu „Przychodzi medyk do seniora”, zorganizowanego w Centrum Senior w Opolu.

Szpitalne oddziały ratunkowe powinny przyjmować pacjentów w stanach nagłego zagrożenia życia i zdrowia, groźnych urazów czy ostrego bólu w klatce piersiowej.

Tymczasem często na SOR trafiają pacjenci, np. z infekcjami czy przewlekłym bólem, którzy pomocy powinni szukać u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej lub nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godz. 18:00 – 8:00 do dnia następnego oraz całodobowo od godz. 8:00 w soboty, niedziele i inne dni wolne od pracy.

Więcej informacji o zasadach i miejscach korzystania z NiŚOZ w województwie opolskim można znaleźć na stronie internetowej NFZ Opole

Lokalizacje punktów NiŚOZ w Opolu:

  • Szpital Wojewódzki w Opolu, ul. Katowicka 64, 45-061 Opole (poradnia urazowo-ortopedyczna), (77) 443 31 25
  • Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu al. W. Witosa 26, 45-401 Opole, (77) 452 02 42

Ada Lisowska, pielęgniarka z SOR USK w Opolu, wyjaśniła też, na czym polega system TRIAGE (triaż) stosowany w SOR-ach. Jego celem jest podział pacjentów i wynikający z tego czas udzielenia pomocy im, w zależności od podejrzenia zagrożenia jego życia lub zdrowia.

Nie ma więc znaczenia czas przybycia do SOR, decydujący jest za to stopień pilności udzielenia pacjentowi pomocy.

Pacjentom przypisuje się kolory, które odpowiadają maksymalnemu czasowi, w jakim powinien nastąpić kontakt z lekarzem diagnozującym.

Zgodnie z systemem TRIAGE pielęgniarka/ratownik medyczny z SOR oceniają stan pacjenta i określają stopień pilności badania lekarskiego na podstawie:

w pierwszej kolejności:

  • wywiadu,
  • wzrokowej oceny pacjenta,
  • wykonanych pomiarów parametrów życiowych,

w zależności od stwierdzonego problemu medycznego:

  • wykonania pomiaru temperatury ciała,
  • ciśnienia tętniczego,
  • tętna,
  • saturacji,
  • EKG,
  • liczby oddechów,
  • glikemii,
  • wagi ciała,
  • skali świadomości Glasgow,
  • skali bólu.

Mamy pięć kategorii kolorów w TRIAGE na SOR:

  • CZERWONY – pomoc natychmiastowa – pacjenci wymagający stabilizacji podstawowych czynności życiowych, będący w bezpośrednim stanie zagrożenia życia.
  • POMARAŃCZOWY – pomoc bardzo pilna, czas oczekiwania na badanie do 10 minut – pacjenci z wysokim ryzykiem bezpośredniego zagrożenia życia.
  • ŻÓŁTY – pomoc pilna, czas oczekiwania na badanie do 60 minut.
  • ZIELONY – pomoc odroczona, czas oczekiwania na badanie do 120 min.
  • NIEBIESKI – pomoc odroczona, czas oczekiwania na badanie do 240 min.

Każdy pacjent zarejestrowany w SOR jest zaopatrzony przez personel medyczny zgodnie z przydzielonym ww. priorytetem.